20.04.2018 13:01 | Tapani Leppänen
Lowe Alpine, yksi retkeilymaailman ikonisimmista merkeistä, syntyi vuonna 1967, kun veljekset Greg ja Jeff Lowe ryhtyivät valmistamaan varusteita Coloradossa, Yhdysvalloissa.
50-vuotisjuhliaan viettävä merkki on tekemässä vahvaa paluuta.
Jos varsinkin Jeff Lowea pidetään alppityylisen kiipeilyn uranuurtajana, Greg muistetaan sen vaatimien varusteiden suunnittelijana.
Aivan erityisesti Greg Lowe tunnetaan nykyaikaisen anatomisen rinkan kehittäjänä. 50 vuotta sitten esitelty Expedition Pack oli maailman ensimmäinen sisäänrakennetulla rungolla varustettu rinkka.
Lowe Alpinesta kasvoi myöhemmin yksi maailman arvostetuimmista retkeily- ja kiipeilybrändeistä. Siitä kaikesta vain alkaa olla jo aikaa.
Lowe Alpine kansainvälistyi ja siirtyi omistajalta toiselle. Vuosituhannen alussa se melkein katosi, mutta nyt 50-vuotisjuhliaan viettävä merkki on tekemässä vahvaa paluuta.
Uudesta reppumallistosta testiin valikoitui 55-litrainen Cholatse, joka soveltuu kokonsa puolesta alppityyliselle majalta majalle suuntautuvalle vaellukselle.
Cholatse on kokoluokassa, josta löytyy sekä pieniä rinkkoja että isokokoisia reppuja. Siitä itsestään voi löytää vähän molempia.
Rinkkamaisuuksiin lukeutuvat säädettävä kantojärjestelmä sekä ylä- ja alaosastoihin jaettava reppuosa. Nykytyyliin myös ylempään pääsee etukautta, mikä on tässä kokoluokassa harvinaista, jos edes tarpeellista.
Reppumaisiin piirteisiin kuuluvat kiinteä läppä ja hivenen rajalliset kiinnityspisteet. Ne rajoittavat ylipakkaamista.
Cholatsen parasta antia on kevyt runko, nykyaikaiset materiaalit ja runsaaseen varusteluun nähden kohtuullinen hinta. Jo mainittujen yksityiskohtien lisäksi siinä on kiinteä sadesuoja, pilli ja juomasäiliölle tarkoitettu osasto.
Taskuja on mukavasti: vetoketjullisella välipohjalla jaettavan päätaskun lisäksi läpän sisä- ja ulkopuolella, rinkan edessä ja lantiovyössä. Molemmilla sivuilla on joustavat juomapullotaskut.
Makuualustan voi kiinnittää rinkan eteen. Irtoremmeille tarkoitetut nauhakujat on piilotettu kankaan alle, mistä ei pelkistettyä ulkonäköä lukuun ottamatta ole juuri etua.
Selkäpuolella on kwäytetty nykyaikaisia verkkomateriaaleja. Selän ja reppuosan väliin jää pieniä ilmataskuja.
Kantojärjestelmän rajat alkavat tulla vastaan noin 15 kilon painossa. Äärimmilleen pakattuna kuorma helposti painottuu alas ja etäälle.
Kommentointi