04.12.2024 | Tapani Leppänen
Bikepacking myy. Pyörävaellukselle räätälöityjä varusteita tulee nyt isoilta valmistajilta, eikä enää puhuta vain laukuista.
Se mitä laukkuihin pakataan on kevytretkeilyä, eli samoja leirivarusteita kuin muillekin retkille. Koko ja paino ovat pyöräretkellä tärkeitä, tässä järjestyksessä.
Jos pyöräily otetaan suunnittelun lähtökohdaksi, erot ovat yksityiskohdissa. MSR Hubba Hubba Bikepacking on hyvä esimerkki. Suunniteltu pyöräilyyn, mutta toimii millä tahansa retkellä.
Hubba Hubba on klassinen jenkkiteltta, jonka designia on kopioitu vuosien varrella paljon. Se on vapaasti seisova kupoli, jossa sisäteltta ripustetaan kulmiin haarautuvan kaaren varaan. Toinen lyhyt kaari levittää sisäteltan seinät pystysuoriksi, ja varsinainen telttakangas pingotetaan koko komeuden päälle.
Bikepacking-version merkittävimmän eron tekevät alle 30 cm pituiseksi taittuvat kaarijaksot. Muutos on pieni, mutta se helpottaa pyörän pakkaamista oleellisesti.
Toinen ominaisuus koskee vedenpitäväksi teipattua pakkauspussia, joka on muotoiltu ohjaustankolaukuksi. Se sopii leveydeltään droppitankoon, mutta on kiinnitettävissä myös isomman tankolaukun päälle. Luonnollisesti teltan voi pakata minkä tahansa muunkin pyörälaukun sisälle.
Yhden hengen versio painaa vähän toista kiloa. Hubba Hubba ei ole markkinoiden kevein, muttei myöskään riisutuin vaihtoehto.
Selkeä suorakaiteen muotoinen tila on mitoitettu leveämmälle makuualustalle. Parasta on reilu istumakorkeus ja suorat sivuseinät. Pienessä teltassa on helppo toimia. Katossa on pyykkinaru ja kätevät säilytystaskut. Absidiin mahtuvat kengät ja muutamat tärkeimmät pakaasit.
Teltan pystyttäminen on helppoa, sillä kaari ja sisäteltta ovat symmetrisiä. Riittää kun huolehtii, että sisä- ja ulkoteltan ovet tulevat samalle puolelle.
Tämän tyyppisen teltan haasteena on sen pystyttäminen huonolla säällä. Kun sisäteltta pystytetään ensin, se pitää saada nopeasti sateen suojaan.
Kommentointi