N+1 syytä ajaa sähköllä

29.05.2024 | Tapani Leppänen

Työmatkalle tai polkuajoon. Sähköpyöriä löytyy nyt joka lähtöön.

Sähköavusteinen polkupyörä on lyönyt läpi kaikissa kategorioissa. Vihdoinkin, sanovat alan ammattilaiset, mutta saavat katsoa peiliin.

”Suomessa hukattiin kymmenen vuotta”, harmittelee tukku- ja maahantuontiliike Huntterin myyntijohtaja Tatu Kasurinen.

”Meillä pyöriä myytiin vanhuksille ja liikuntarajoitteisille, kun niitä Euroopassa markkinoitiin alusta asti henkilöauton vaihtoehtona. Siellä myynti lähti liikkeelle ihan eri tavalla”, hän sanoo.

Viimeistään nyt vannoutuneimmankin pyöräilijän on aika päivittää käsityksensä sähköpyöristä. Kasurisen arvion mukaan niiden osuus on jo puolet alan euromääräisestä myynnistä, eikä enää puhuta vain hyötyajoneuvoista, vaan harrastusvälineistä. Laadukkaiden maastopyörien kohdalla osuus on vieläkin suurempi, arviolta kaksi kolmasosaa.

Apuvälinemainetta ei helpottanut ensimmäisten sähköpyörien erikoinen ulkonäkö. Kasurisen mukaan muotoilua määritti sen aikainen tekniikka.

”Sitä mukaa kun akut ovat kutistuneet ja napavetoiset pyörät vaihtuneet keskiövetoisiksi, rungon geometria on siirtynyt lähemmäs perinteistä muotokieltä”, hän sanoo.

Tekniikan kehittyminen on ratkaissut monta muutakin asiaa. Pyörän painopiste on siirtynyt sinne missä sen kuuluu olla, ja veto kohdistuu nyt kampiin. Ajotuntuma on luonnollisempi ja pyörän käsiteltävyys parempi.

Kasurinen kertoo, että integroidulla akulla varustetuista rungoista saadaan rakennettua kevyempiä ja jäykempiä. Kitkastakin on päästy eroon. Moottori ei enää aiheuta vastusta, kun pyörällä ajetaan ilman avustusta.


Euromääräisissä myyntitilastoissa sähköpyörien osuutta nostaa niiden keskimääräistä korkeampi hinta. Kuvaavaa on, että kakkosauton korvaajaksi markkinoidun pyörän hinnalla voi todella saada käytetyn auton.

Kasurisen mukaan laadukkaan keskiömoottorilla varustetun työmatkapyörän saa 3 000–5 000 eurolla. Harrastepyörien hinnat asettuvat noin 5 000–13 000 euron haarukkaan. Näillä alkaen-hinnoilla saa kuitenkin jo todella hyvän pyörän.

”Tekniikka on jo pitkälle saamaa kuin malliston huipulla. Eron huomaa, mutta se tulee myös muista osista ja runkomateriaaleista”, hän sanoo.

Laskimme, että 6 000 euron sähkömaastopyörä on melkein kaksi kertaa kalliimpi kuin vastaavilla osilla varustettu luomupyörä. Edullisemmassa työmatkapyörässä tekniikan osuus on suhteessa suurempi.

Työsuhdepyöräetu on ollut merkittävä sähköpyörien kauppaa vauhdittanut tekijä. Eikä se koske ainoastaan työmatkapyöriä.

 

Nopeammin, hauskemmin, pidemmälle

Hauskuus määrittelee harrastepyörän hankintaa. Sähköavusteinen maastopyöräily on vauhdikkaampaa ja juuri niin intensiivistä urheilua kuin kukin haluaa. Tarvittaessa meno on helpompaa. Monelle kuntoilijalle polkuajo on mahdollista PK-alueella ensimmäistä kertaa ikinä. Sähköjen avulla heikompikuntoinenkin on saattanut löytää lajin tai palata sen pariin uudestaan. Sähköavusteiset pyörät mahdollistavat saman suorituksen eritasoisille kuskeille. Ei siis niin kuin usein näkee, että isännällä on sähköt ja rouvalla sykkeet tapissa, vaan juuri toisinpäin!

Orbea Rise pyrkii tarjoamaan mahdollisimman luonnollisen ajotuntuman. Shimanon kanssa kehitetyn ohjelmiston avulla moottori antaa tehoa sitä enemmän, mitä enemmän polkimeen kohdistetaan voimaa. Pyörää pitää polkea entiseen tapaan, mutta kuskilla on jaloissaan ”supervoimat”. Rise on luokkansa kevein täysjousto. 16–18 kilogramman paino mahdollistaa pyörän ajamisen kokonaan ilman avustusta.


Selkä kuivana töihin

Työmatkalla mullistavin muutos liittyy siihen, että sähköpyörällä pääsee töihin hikoilematta. Työpaikalla ei tarvitse käydä suihkussa tai vaihtaa vaatteita. Liikunnan hyöty on silti kiistaton ja sen tehoa voi säätää vapaasti. Autosta luopuminen vaatii talven selättämistä. Sähköpyörällä kynnys ympärivuotiseen pyöräilyyn on matalampi. Suomen oloissa kaupunkipyöräänkin kannattaa valita vähän leveämmät renkaat. Sähköllä avustettuna ne rullaavat kevyemmin myös kuivalla asfaltilla.

Superior EXR on keskimoottorilla varustettu sähköpyörä, jossa on kahden tuuman levyiset renkaat. Runkoon sijoitettu akku on irrotettava, mikä helpottaa lataamista, jos säilytyspaikassa ei ole sähköjä. Hyvä varustelu tekee työmatkapyörän. Siihen kuuluvat täyspitkät lokasuojat, tavarateline ja valot, jotka löytyvät sähköpyörästä vakiona. Jako naisten ja miesten runkoihin on nykyisin lähinnä korvien välissä, sillä fysiologiset vaatimukset ovat molemmilla samoja. Matala jalannostokorkeus sopii kaupunkiajoon.

Autoton arki

Kuormapyörä mahdollistaa autottoman arjen – myös lapsiperheelle. Kategoriaan mahtuu monenlaista laatikkopyörää ja pitkäperää, mutta mallista riippumatta räjähdysmäisen kasvun takana on nimenomaan sähkö. Ilman sitä lasten tai tavaroiden kuljettaminen olisi suomalaisten kaupunkien mäkisillä kaduilla melkein mahdotonta. Monille hyötypyörä on ympäristövalinta.

Tern Orox avaa uudenlaisen kategorian, josta valmistaja käyttää nimitystä seikkailukuormapyörä. Pitkärunkoisen pyörän kyytiin mahtuu kaksi lasta, mutta myös valtava määrä varusteita. Orox yhdistää pitkäpyörään leveät läskipyörän renkaat ja mahdollistaa seikkailut päällystettyjen teiden ulkopuolella. Kaksi 800 Wh:n akkua mahdollistavat peräti 300 kilometrin kantaman. Pyörän päällä kulkee 210 kg:n kuorma.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

LIITY JÄSENEKSI, SAAT LEHDEN

Latu&Polku on Suomen Ladun jäsenlehti ja levikiltään Suomen suurin ulkoilun harrastelehti. Me julkaisemme tarinoita ulkoilmaelämästä, jotta sinä voisit löytää ulkoilusta, retkeilyistä ja liikunnasta elämääsi enemmän sisältöä. Liity jäseneksi, niin saat Latu&Polku-printtilehden kotiisi neljää kertaa vuodessa sekä lukuoikeuden verkkolehteen ja näköislehtiarkistoon.

Liity nyt

Luitko jo nämä jutut?