20.04.2018 13:01 | Tapani Leppänen
Puola, ratti, rulla…
Amerikkalainen surffari Gary Hammerslag teki ideastaan menestystarinan, joka saa uusia ja taas uusia muotoja.
Boa-kiristys koostuu ohuista metallilangoista punotusta vaijerista – ja puolasta, jonka avulla vaijeri kiristyy nopeasti ja tarkasti.
Vuosituhannen alussa Boa opittiin tuntemaan lumilautakenkien kiristysmekanismina. Alkuun se tarjosi vaihtoehdon etenkin muoviselle räikkäkiristykselle, mutta aika pian myös perinteiselle nauhoitukselle.
Omimmillaan Boa on yhä jalkineissa, joissa tarvitaan runsaasti tukea. Lautakenkien lisäksi esimerkiksi rullaluistimissa.
Perinteisemmissä kengissä Boaa on käytetty ainakin golfissa. Uusinta uutta edustavat juoksukengät, joita varten on kehitetty kokonaan uusi tekstiilivaijeri.
Lautailuun verrattavaksi standardiksi Boa on kasvanut etenkin pyöräilyssä. Tuen lisäksi sen etuna on mikrotason säädettävyys. Jos jalka turpoaa suorituksen aikana, kenkä on helppo napsauttaa pykälää löysemmälle vaikkapa vauhdissa.
Lisäksi Boa on helppo ja nopea. Kiristäminen käy yhdellä kädellä. Puolasta vetämällä vaijeri vapautuu kokonaan, ja kenkä on hetkessä täysin auki.
Perinteisestä nauhoituksesta poiketen vaijeri voidaan suunnitella kulkemaan vaikka jalan ympäri. Se kiristyy tasaisesti, mikä on samaan aikaan sekä etu että rajoitus. Rajoitus siksi, että perinteisillä nauhoilla kengän ylä- tai alaosan kireys voidaan jättää halutessa löysemmäksi.
Kengännauhoihin verrattuna haasteena on tietenkin myös hinta. Boa-kiristys nostaa kenkäparin hintalappua arviolta 50 eurolla. Tästä syystä Boat yleistyvät juuri paremman pään harrastejalkineissa ja -välineissä.
Kommentointi