Katumaasturi

28.08.2024 | Panu Könönen

Ympärivuotinen, kaikkiin olosuhteisiin, kaikille alustoille. Tern Orox saapui korvaamaan autosi.

Valtavan kokoinen läskipyörä kääntää katseita, kun viiletän pyöräkaistaa pitkin 5-vuotias tyttäreni tarakalla. Turisti nappaa kuvan ja vastaantuleva kuormapyöräilijä huutaa spontaanisti: ”Upea pyörä sulla!”

En ole koskaan ajanut kalliilla urheiluautolla, mutta tältä se varmasti tuntuu. Huomiota satelee.

Orox on taiwanilaisen Ternin keväällä ilmestynyt seikkailutavarapyörä 27,5 tuuman läskirenkailla.

Orox on parhaimmillaan poluilla ja hiekkateillä...


Testasin pyörää viikonlopun ajan ja reilun 100 kilometrin verran kaupungin sykkeessä, kevyen liikenteen väylillä, metsäpoluilla ja rantakallioilla. Usein kyydissä oli 5-vuotias tytär ja kerran viikonlopun ruokaostokset. Uimaretkelle kyytiin nousi myös tyttäreni saman ikäinen serkku.

Orox on parhaimmillaan poluilla ja hiekkateillä, siellä, missä tarvitaan maasto-ominaisuuksia ja kantokykyä painaville tavaroille. Pyörä sopisikin erinomaisesti myös ammattikäyttöön.

Tämän huomion vahvistaa myös pyörän suunnittelut Pasi Päiviö:

”Pyörä on suunniteltu ihmisille, jotka ajavat muuallakin kuin päällystetyillä pyöräteillä ja mukana pitää kantaa paljon roinaa. Kalastajat ja metsästäjät, esimerkiksi, ammattikäytössä ensivasteyksiköt, metsänvartijat ja poliisi.

Kaikki Ternin pyörät suunnitellaan Suomessa. Oroxin suunnittelu alkoi Päiviön mukaan kolme vuotta sitten ja tavoitteena oli tehdä Ternin GSD-pyörästä maastokelpoinen versio.

Päiviöllä on kolmen vuosikymmenen kokemus maastopyöräilystä, joten projekti tipahti hänen pöydälleen.

Oroxin tukeva rakenne ja laadukkaat komponentit mahdollistavat jopa 210 kilon yhteiskuorman (maastossa 180 kg), joten sillä pystyy aidosti korvaamaan arjessa auton: kauppareissut, lasten kuljetus harrastuksiin, työmatkat. Läskirenkaat tekevät siitä maastokelpoisen, joten samaa fillaria voi käyttää myös retkeillessä. Mukaan mahtuvat kaikki retkeilyvälineet ja kaksi lasta.

”Kun luvataan hyvää kuljetuskapasiteettia, niin pitää olla myös hyvä ajettava. Testissä sijoitimme 25 kiloa eturäkkiin ja silti pyörää pystyi ajamaan ilman käsiä”, Päiviö antaa esimerkin ajettavuudesta.


Melkein 7000 euron hinta ilman tarakoita ja sivulaukkuja on suolainen, mutta tuote on äärettömän laadukas niin osiltaan kuin viimeistelyltään.

Pyörään integroitu ajotietokone on paritettavissa puhelimen kanssa ja se tarjoaa paljon mielenkiintoista tietoa, muun muassa sen, kuinka paljon polkaisuun menee pyöräilijän tai moottori tuottamaa energiaa. Näyttöä voi käyttää myös navigointiin. Näyttöyksikkö on irrotettava ja mobiilisovelluksen kautta pyörän voi lukita elektronisesti.

Pyörän saa kiinni kaksi Boschin akkua, jolloin valmistaja lupaa jopa 300 kilometrin kantamaa pyörälle 800 W akuilla. Suomessa on ollut myynnissä myös pyöriä 725 W akuilla, joka tarjoaa ECO-tilassa kantamaa vain reilut 100 kilometriä. Orox on saatavilla myös hihnavedolla (malli R14).

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

LIITY JÄSENEKSI, SAAT LEHDEN

Latu&Polku on Suomen Ladun jäsenlehti ja levikiltään Suomen suurin ulkoilun harrastelehti. Me julkaisemme tarinoita ulkoilmaelämästä, jotta sinä voisit löytää ulkoilusta, retkeilyistä ja liikunnasta elämääsi enemmän sisältöä. Liity jäseneksi, niin saat Latu&Polku-printtilehden kotiisi neljää kertaa vuodessa sekä lukuoikeuden verkkolehteen ja näköislehtiarkistoon.

Liity nyt

Luitko jo nämä jutut?