11.06.2022 | Tapani Leppänen
Retkeily on pitkälti automatkailua. Ainakin silloin, jos haluaa nähdä muutakin kuin lähikohteita.
Julkisilla liikkuva retkeilijä pääsee osalliseksi syrjäseutujen vähenevistä vuoroista. Haastavimpia ovat viimeiset kilometrit, sillä retkikohteet sijaitsevat asumattomilla seuduilla. Jos junalla tai bussilla pääsee yhtään järkevän matkan päähän, ne eivät sentään ole mahdottomia taksimatkoja.
On tavallista, että julkisen liikenteen aikataulut palvelevat huonosti retkeilijän tarpeita. Vuoroja voi olla kouluaikoina, muttei juurikaan viikonloppuisin tai loma-aikoina.
Sesonkiaikojen saavutettavuutta kehitetään pysäköintiongelmien ja kestävän matkailun ristipaineessa, Metsähallituksen, kuntien ja matkailuyritysten yhteistyönä. Vaikka retkeilijöille räätälöity liikenne ei läheskään aina ole markkinaehtoista, yhteyksien säilymisen kannalta on tärkeää, että niitä käytetään.
Kokosimme kesän 2022 vinkit autottomille retkille.
Varsinaissuomen liiton, Metsähallituksen ja Turun seudun joukkoliikenteen yhteistyönä syntynyt bussiyhteys Kurjenrahkan kansallispuistoon on osoittautunut menestykseksi. Turun joukkoliikenteen, tuttavallisemmin Fölin, linjojen 21 ja 23 tiettyjen lähtöjen reittejä on jatkettu Kuhankuonolle. Fölin kyydissä Turun keskustasta pääsee kansallispuiston retkeilyreiteille alle tunnissa kaupunkiliikenteen lipulla. Kuhankuonolle ajetaan lokakuun loppuun asti viikonloppuisin ja lomakaudella myös arkipäivisin.
Pysäköintialueiden ruuhkat ovat arkipäivää molemmissa pääkaupunkiseudun kansallispuistoissa. Vaikka kohteet ovat lähellä kaupunkia, ne sijaitsevat silti joukkoliikenteen reuna-alueella.
Sipoonkorven Hop-on Hop-off -bussiyhteys pyörii toista kesää. Tikkurilan rautatieaseman ja Mellunmäen metroaseman välillä liikennöivä bussi pysähtyy Kuusijärven, Byabäckenin, Korvenportin, Bakunkärrin ja Kunutersin P-paikoilla. Näiltä pysäkeiltä pääsee suoraan puiston suosituimmille reiteille.
Sipoonkorven linjaa ajetaan lauantaisin ja sunnuntaisin aikavälillä 7.5.–25.9. Bussi ajaa kolme kierrosta siten, että ensimmäinen alkaa Tikkurilasta klo 9:00 ja viimeinen päättyy Mellunmäkeen klo 17:15. Matkan hinta on 2 euroa ja se maksetaan kuljettajalle.
HSL:n verkkopalvelussa on lueteltu yhteydet pääkaupunkiseudun tärkeimpiin luontokohteisiin. Nuuksion kansallispuistoon pääsee Espoon keskuksesta linjalla 245A. Reitti kulkee Luontokeskus Haltian ja Haukkalammen tienhaaran ohi Kattilaan.
Sopivia retkeilyreittejä voi etsiä kulkuyhteyksineen Nuuksioon.fi-palvelusta.
Yksi kesän mielenkiintoisimmista uusista yhteyksistä syntyy Repoveden kansallispuistoon, kun vuonna 2002 lakkautettu Hillosensalmen seisake palaa matkustajakäyttöön. Kokeilun aikana 20.6.–14.8. asemalla pysähtyy kaksi junaa: klo 10:12 Helsingistä Kuopioon matkalla oleva IC 63 ja klo 16:45 Kuopiosta Helsinkiin matkalla oleva IC 68. Aikataulu palvelee etenkin Helsingistä tulevia päiväretkeläisiä, mutta mahdollistaa pidemmänkin vierailun.
VR ja Metsähallitus kampanjoivat parhaillaan muitakin junalla saavutettavia luontokohteita. Junat ja jatkoyhteydet on koottu Luontoon junalla -sivulle.
Repovedelle löytyy yhteys myös Kouvolasta Lapinsalmelle liikennöivällä Repovesi-bussilla.
Teijon kansallispuiston kupeessa sijaitsevat ruukkikylät kuuluvat Salon paikallisliikenteen eli tuttavallisemmin Paikun piiriin. Linja numero 3 ajaa kahden tunnin välein Mathildedalissa sijaitsevalle kansallispuiston parkkipaikalle, tosin vain arkipäivisin. Viikonloppuisin Matildaan pääsee suoraan Helsingistä Vainion Liikenteen kesävuoroilla 6.6.–10.8. Aikataulut mahdollistavat päiväretken kansallispuistoon. 15.6. alkaen Salosta pääsee Mathildedaliin myös vesibussilla.
Tampereella kehitetään Outdoor Express -nimellä kutsuttuja suoria bussiyhteyksiä Helvetinjärven ja Seitsemisen kansallispuistoihin. Palvelua pilotoitiin ensimmäisen kerran koululaisten syyslomalla 2018. Kokeilu saa nyt jatkoa neljänä viikonloppuna elokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin. Tavoitteena on, että palvelu vakiintuu seuraavaksi kesäksi ja sen piiriin saadaan mahdollisesti myös uusia kohteita. Kiinnostuneiden kannattaa seurata Visit Tampereen ja kansallispuistojen tiedotuskanavia, sillä tätä kirjoitettaessa aikataulut ovat vielä auki.
Seitseminen on tavoitettavissa myös Parkanosta käsin. Rautatieasemalta Seitsemisen luontokeskukseen on 26 kilometrin taksimatka, joka taittuu Metsähallituksen ja paikallisten taksiyrittäjien neuvottelemilla kiinteillä hinnoilla.
Viime vuosisadan alussa Kolille tultiin laivalla. Kiskotkin rakennettiin ennen maanteitä, ja nyt tämä historiallinen reitti on taas käytössä. Matka etenee Intercity-junalla Joensuuhun ja edelleen taajamajunalla Vuonislahteen. Vuonislahdesta Kolin satamaan liikennöivän vuoroveneen aikataulu on sovitettu junayhteyksiin. Vuonislahdessa kävelymatkaa tulee noin 10 minuuttia, kun taas Kolin satamasta pääsee suoraan kansallispuiston poluille. Yhteys on käytössä 21.8. asti. Joensuun ja Kolin välillä voi liikkua myös kimppataksilla.
Oulussa autottomien retkeilijöiden tarpeita palvelee nyt toista kesää yksityisen matkanjärjestäjän tuote. Saaga Travelin retkibussit noudattavat viikko-ohjelmaa, jonka kohteisiin kuuluvat Syötteen kansallispuiston lisäksi mm. Liminganlahti, Hailuoto ja Koitelinkoski. Oulun keskustasta lähtevät vuorot ovat yhteistyössä paikallisten matkailutoimijoiden kanssa toteutettuja takuulähtöjä, mutta ennakkoilmoittautuminen on silti toivottavaa. Syötteellä bussi liikkuu myös päivän aikana, mikä mahdollistaa tutustumisen eri reitteihin. Ohjelmaa toteutetaan kuuden viikon ajan 28.6.–7.8.2022.
Karhunkierros ei ole nimestään huolimatta kierros, mikä tuo omat haasteensa autoilijoillekin. Suomen suosituimman retkeilyreitin logistiikkaa on palvellut jo vuosia Karhunkierrosbussi, joka vie retkeilijöitä Rukan kylästä Hautajärven ja Ristikallion lähtöpaikoille. Linjaa ajetaan arkipäivisin 23.9. asti.
Kuusamon lentokentältä on tänä kesänä yhteys Rukan lisäksi myös Sallaan. Tämäkin bussi pysähtyy Hautajärvellä. Lisäksi Kuusamosta lähtee Hossa-bussi, jota ajetaan maanantaista lauantaihin 6.6.–9.8.
Kuusamoon pääsee Pohjolan matkan vuorobussilla Oulusta ja Kajaanista. Kajaanin bussi ajaa Hossan kautta 3.10. asti.
On osin harhaluulo, että etelässä yhteydet pelaisivat paremmin kuin pohjoisessa – ainakaan retkeilijän näkökulmasta. Lapin joukkoliikenne palvelee juna- ja lentomatkustajia parhaimmillaan saumattomasti ja ulottuu moniin suosittuihin retkikohteisiin.
Eskelisen Lapinlinjat ajaa Rovaniemeltä arktista reittiä Enontekiölle ja vastaavasti Sodankylän ja Ivalon kautta Karasjoelle. Kesäsesongin aikana reitit ulottuvat Norjan kohteisiin: Tromssaan ja Nordkapiin.
Kotimaassa vuorobussilla pääsee Lemmenjokea lukuun ottamatta kaikkiin Lapin kansallispuistoihin sekä moniin muihin suosittuihin kohteisiin kuten Käsivarteen, Muotkalle ja Paistunturiin. Ivalosta löytyy myös Utsjoelle menevä yhteys, joka palvelee esimerkiksi Kevon reitiltä palaavia kulkijoita. Tätä reittiä liikennöi Jbus.
Eskelisen kyytiin pääsee myös Oulusta sekä Kolarin rautatieasemalta, josta ajetaan Äkäslompolon ja Levin suuntaan.
Kommentointi