31.05.2021 | Tapani Leppänen
Vääräleuat vitsailevat, että retkeilyvälineet ovat tämän kevään vessapaperi. Jos näet jossain tarvitsemasi tuotteen, se kannattaa ostaa pois.
Mitä vessapaperiin tulee, sitä oli kuitenkin saatavilla, eikä kukaan tiettävästi pandemian myötä lisännyt sen käyttöä. Retkeily- ja ulkoiluvälineiden kohdalla on toisin. Pandemia sai ihmiset pyöräilemään, hiihtämään ja retkeilemään. Samaan aikaan tehtaita suljettiin ja rahtiliikenne vaikeutui. Pitkässä toimitusketjussa vaikutukset kertautuvat, mutta suurin yksittäinen syy saatavuusongelmiin on silti kasvanut kysyntä.
Moni kauppias myy nyt eioota tai ainakin pitkiksi venyviä toimitusaikoja. Kysyimme eri ulkoiluvälineiden myyjiltä ja maahantuojilta mistä tuotteista on pulaa ja kauanko tilanteen normalisoituminen kestää.
Pyöräkauppa on se, jossa pandemian vaikutukset näkyvät enemmän kuin missään muualla. Globaalisti kasvanut kysyntä ei liity pelkästään harrastepyöräilyyn, vaan pyöräilyn suosion kasvuun kulkumuotona. Maailmanlaajuinen komponenttipula johtuu ennen kaikkea kysynnän kasvusta ja se kertautuu, koska lopputuote on niin monen eri komponentin summa.
Kun kauppiaat tekivät tämän kevään ennakkotilauksia, kysynnän kasvuun osattiin jossain määrin varautua, mutta ei saatavuuden romahtamiseen. Iso osa pyöräkaupasta on aina perustunut täydennyksiin, joista nykytilanteessa on turha haaveilla.
Jos nyt haluaa tietyn loppuunmyydyn pyörän, sen toimitus menee todennäköisesti vuoden päähän – edellyttäen, että tilauksen tai ainakin varauksen tekee ennakkoon. Ostajan kannalta tilanne on epäkiitollinen, sillä pyöriä on vaikea päästä vertailemaan tai kokeilemaan. Pyöriä kyllä tulee, mutta ne eivät juurikaan käy myymälän lattialla. Iso osa on myyty ennakkoon.
Komponenttipula koskee myös huoltoa. Joidenkin valmistajien tilauskirjat on buukattu jo nyt vuoden 2023 puoliväliin. Pahimmillaan yksittäistä osaa voi joutua odottamaan yli vuoden.
Tilanteen normalisoituminen ei siis tapahdu vuodessa tai ehkä edes kahdessa. Sen sijaan pyörien hinnat tulevat nousemaan – alan valistuneiden arvioiden mukaan jopa 15–20 %.
Jos nyt löytää mieleisensä pyörän, tekee todennäköisesti hyvät kaupat – siitäkin huolimatta, että tinkimään ei pääse.
Retkeilyvälineitä riittää, mutta yksittäisten tuotteiden saatavuudessa on suuria vaihteluja. Jos tietää mitä haluaa, tilaisuuteen kannattaa tarttua. Korvaavia tuotteita löytyy kyllä, mutta kysytyimmät mallit loppuvat kesän edetessä varmasti, eikä täydennyksistä ole takeita. Sama koskee niin tekstiilejä kuin kovaakin tavaraa.
Retkeilyvälineidenkin kohdalla kauppiaat ovat joutuneet turvautumaan ennakoihin. Ilman niitä ei olisi myytävää. Verkkokauppojen valikoimista on vähennetty toimitustuotteita, koska saatavuustieto on liian epävarmaa. Pahimmillaan puhutaan useiden kuukausien toimitusajoista, eikä mistään ole takeita.
Pandemian alkuvaiheessa tehtaat olivat kiinni useita kuukausia. Kauppojenkaan avautumisesta ei ollut tietoa. Aluksi valmistajat pelkäsivät ennakkotilausten peruutuksia, mutta ne kääntyivätkin nopeasti lisätilauksiksi. Kun ensimmäinen aalto iski, kesäsesongin tavara oli jo varastoissa. Silloinkin viivästyksiä oli logistiikassa, mutta nyt ollaan saatavuuden kannalta paljon haastavammassa tilanteessa. Esimerkiksi retkikeittimissä ja telttakaarissa käytettävistä metalleista on pulaa.
Retkeilypuolella hintojen korotukset tulevat olemaan maltillisempia kuin pyöräkaupassa, eivätkä ne ainakaan tänä kesänä näy vielä myymälöissä. Paineita kuitenkin on. Esimerkiksi untuvan hinta on noussut raaka-ainepörssissä 50 % kuluneen vuoden aikana.
Pandemian aikana retkeilyvälineiden kauppa on kasvanut Suomessakin kymmeniä prosentteja. Uuden asiakaskunnan myötä kysyntäkin on osin erilaista. Alalla muutoksen pysyvyyttä arvioidaan ja siihen reagoidaan tulevissa mallistoissa parhaan tiedon mukaan.
Melontakauppa on ollut yksi koronavuoden voittajista, mutta samalla toimiala, jossa tavaran saatavuuteen liittyvät haasteet ovat olleet pyöräilyn ohella suurimpia.
Viime kesänä kauppa kasvoi jopa kolmanneksella. Kesän edetessä tavarasta alkoi olla pulaa, ja sama on edessä tänäkin vuonna. Tuotteita tulee, mutta valtaosa niistä on jo myyty.
Alan tehtaat ovat pieniä, ja meno kirjavaa. Osa valmistajista tekee tavaraa minkä ehtii, kun toiset ovat keskittyneet nostamaan hintoja. Rajoituksista johtuen moni tehdas ei pyöri vieläkään täydellä kapasiteetilla. Rahtikulujen mielivaltainen kasvu on vaikuttanut siihen, että kiinalaisten tuotteiden hinnat alkavat olla eurooppalaisella tasolla. Amerikkalaisilta valmistajilta voi olla vaikea saada tavaraa, kun kotimarkkina vetää hyvin.
Pahimmillaan toimitukset ovat viivästyneet puolikin vuotta, keskimäärinkin kaksi kuukautta. Siinäkin ajassa Suomen kesä ehtii mennä ohi.
Rahtikustannukset vaikuttavat hintoihin heti. Merikontin hinta on noussut jopa 400 %. Jos vanhasta varastosta löytää mieleisensä, ei kannata epäröidä, sillä kajakkien ja kanoottien hinnat tulevat nousemaan arviolta 20 %. Käytännössä nyt on kuitenkin ostettava sitä, mitä kauppiaalla sattuu olemaan. Jos haluaa jonkun tietyn kustomoidun kajakin, toimitus menee ensi kaudelle.
Vaikka toimitusaikoja ei kiritä vuodessa, kauppiaat ovat huomattavasti luottavaisempia seuraavan kevään saatavuuteen. Enemmän mietityttää kysyntä. Kesän 2022 ”lomatonnille” voi olla jo muuta käyttöä.
Suksikauppiaille voimakkaasti heittelevä kysyntä on arkea. Hyvänä hiihtotalvena eioota olisi myyty ilman koronaakin, mutta viimeistään näiden kahden asian yhteisvaikutuksesta hiihtovälineet loppuivat monesta paikasta.
Joidenkin arvioiden mukaan kauppaa jäi tekemättä 20–30 %. Ensimmäisenä kaupoista loppuivat kengät. Tosin kuin sukset, ne tulevat Kiinasta ja ovat hitaimmin täydennettävissä etenkin, kun kysyntä ajoittui vasta vuodenvaihteen jälkeen.
Hiihtovälineiden kohdalla kysynnän kasvu ei kuitenkaan ollut globaali ilmiö. Esimerkiksi Keski-Euroopassa hiihtokeskukset pysyivät suljettuna koko talven, eikä latuja käytännössä ollut. Euroopan varastoilta saatiinkin jonkin verran täydennystä.
Suksitehtaidenkin näkökulmasta joidenkin muoviraaka-aineiden ja liimojen saatavuudessa on nyt haasteita. Se näkyy hinnoissa, muttei vielä dramaattisesti ainakaan tulevan kauden mallistoissa, sillä hinnat on annettu hyvissä ajoin.
Tulevan talven saatavuudesta esitetään melko rohkaisevia arvioita. Monista muista ulkoilulajeista poiketen tilannetta helpottaa myös se, että suksitehtaille Pohjoismaat on prioriteettimarkkina. Hiihtäjän kannalta merkittävin ero lienee siinä, että alennusmyyntejä ei ole luvassa ainakaan kauden alkaessa. Vanhat varastot on myyty loppuun viimeistä paria myöten.
Artikkelia varten on haastateltu Pessi Nurmea (Bas-Shop), Timo Hyppöstä (Pelago), Juha Knuutilaa (Scandinavian Outdoor Store), Veli-Pekka Mölsää (VP Outdoor), Esa Holmia (Welhonpesä), Björn Lehtistä (Bear & Water), Jonne Eskolaa (Salomon) sekä Harri Kirvesniemeä (KSF Sport).
Kommentointi